neděle 11. února 2007

Epson Stylus Photo R2400 - měsíční zkušenosti

Před měsícem jsem si domu přivezl tiskárnu Epson Stylus Photo R2400. Myslím si, že je čas trošku shrnout své první zkušenosti.

Za ten měsíc jsem vytiskl něco přes 100 fotografií rozměrů od 10 x 15 cm až po formát A3+ (322 x 483mm). S tiskárnou jsem si pořídil fotopapíry Epson Premium Semigloss Photo Paper a Epson Premium Glossy Photo Paper, které by z hlediska originálních fotopapírů Epson měly poskytovat nejlepší výsledky pro běžné prezentační účely. Do budoucna chci otestovat i další materiály - hlavně Ilford. Zatím ale hledám nějakého dostupného prodejce, kde budu moci nakoupit formáty A3 a A3+.

Epsoňácké originály jsou skvělé. Již první velká fotka na semigloss naznačovala, že zatím asi půjde o můj hlavní materiál. Většinu A3 fotek z Kostariky jsem vytiskl na semigloss, což se pro účely prezentací velmi osvědčilo. Fotka zvládá i nešetrné zacházení, takže se člověk nemusí moc obávat ani rušivých otisků prstů a podobně. Glossy fotopapír má taky něco do sebe. Není tak lesklý jako fotka z labu, ale není to tak strašné. Zkusil jsem na něj vyjet několik A3+ fotek a s výsledkem jsem také spokojen. Někdy ten lesklý povrch dává fotce vyniknout víc než matnější, ale hodně záleží na námětu. U Epsonu je dobré to, že díky tomu, že není tak lesklý, nefunguje jako zrcadlo, kdy se na některé fotky díky odrazům nedá dívat.

Jak na tisk...

Během měsíce jsem otestoval různé způsoby tisku a nakonec jsem došel k následujícím závěrům.

Pokud mám proces nastavený na sRGB a mám jen trošku smysluplný monitor, tak většinu námětů je možné svěřit bez obav tiskárně s režimem nastaveným na Epson Color Control s gamma 2.2.

Nicméně ... často člověk narazí na námět, kde již ten rozdíl je přeci jen trošku znát. Využil jsem tedy dodaný Adobe Photoshop Elements, udělal si takovou tu kalibraci baj oko - vím, že profíkům, bouřlivým diskutérů a teoretikům, se teď otevírá kudla v kapse, ale ... ono to kupodivu funguje :-) Neříkám, že mám 100% přesnost - ta ostatně podle mého není možná nikdy, ale každopádně se rozdíly dostaly na takovou úroveň, která mě nechává naprosto klidným. V celém procesu jsem přešel ze sRGB na AdobeRGB. Pro tisk používám Epson profily fotopapírů, které jsou s ovladači tiskárny, nebo je možné sosnout z webu Epsonu.

Hodně mi pomohla kniha, kterou napsal Scott Kelby - Digitální fotografie ve Photoshopu CS2, kterou vydal Computer Press. Chystám se o ní napsat samostatný článek, protože si myslím, že většině lidí může ušetřit spoustu času, neb je od začátku až do konce zaměřena na úpravu fotografií ve Photoshopu a většina triků jde zvládnout i ve verzi Elements - byť často s nějakým omezením. Stáhl jsem si i trial verzi Adobe Photoshop Elements 5.0 a uvidím, jestli budu za měsíc upgradovat. Cena je asi 3.000 Kč. Díky tomu po několika letech opouštím Jasc / Corel Paint Shop Pro.

Náklady na tisk

Jak jsem již napsal na začátku, tak tiskárnu mám měsíc a vytiskl jsem něco přes 100 fotografií. Byl tedy ideální čas projít, kolik mě ty tisky vlastně stojí. Epson je znám, že náklady jsou u něj celkem vysoké, díky neustálé snaze čistit hlavu při každém spuštění či výměně kazety s inkoustem. Proto se doporučuje tisknout spíše ve větších sériích, kdy se toto vše nechá celkem eliminovat. Z vlastní zkušenosti to můžu jen a jen doporučit. Vždy se snažím si připravit sérii snímků a pak tisknout a tisknout. Při tomto způsobu jsem se dostal na následující náklady - předem upozorňuji, že v nich není započítaná amortizace tiskárny. Jde pouze o ceny za papír a inkoust, vše originál Epson:
  • 10 x 15 ~ Epson Premium Semigloss Photo Paper - 8 Kč / ks
  • 13 x 18 ~ Epson Premium Glossy Photo Paper - 13 Kč / ks
  • A3 ~ Epson Premium Semigloss Photo Paper - 96 Kč / ks
  • A3+ ~ Epson Premium Glossy Photo Paper - 118 Kč / ks
Když pominu amortizaci, u které nemám ještě jasnou představu, jak ji do nákladů vhodně započítat, tak jsem na cenách srovnatelných s cenou v minilabu. Počítám, že s amortizací se to o mnoho nezmění. Tyto náklady jsou pro mne akceptovatelné a ve výsledku i potěšující, protože jsem to čekal horší.

Problémy

Žádné nemám ... až na jednu zajímavost, kterou ještě zkoumám. Během měsíce jsem vyměnil i počítač. Původní P III s Windows 2000 nahradil nový stroj na Windows XP. Po této změně nastala zajímavá situace, kdy mi z nějakého důvodu přestala fungovat volba High Speed. Volba High Speed zapíná nebo vypíná obousměrný tisk. V dokumentaci se uvádí, že pro nejvyšší kvalitu se doporučuje mít nastaveno OFF. Na Windows 2000 to fungovalo. Hlava projela a udělala si pauzu. S přechodem na Windows XP mi to tiskne pořad obousměrně ať tam mám ON nebo OFF. Je zajímavé, že někdy během tisku s volbou OFF tiskárna změní rytmus a tiskne s pauzou po průchodu, jak jsem to znal u Windows 2000, ale pak zase jede obousměrně. Zkusil jsem použít i poslední aktuální driver, ale nepomohlo to. Budu dál zkoumat, kde se stala chyba.

Závěr

Po měsíci celkem intenzivního používání jsem s tiskárnou Epson Stylus Photo R2400 velmi spokojený.

3 komentáře:

Karel Pagačík řekl(a)...

Já mám tiskárnu canon 4200,knižek mezi nimi i Scott Kelby - Digitální fotografie ve Photoshopu CS2,nepočítaně.Nastavil jsem photoshop jak nejlépe uměl,zadal jsem jen ovladače tiskárny a vyjede náhled před tiskem a barvy i teplota jsou dost jinde.Aniž bych s obrázkem cokoli dělal pošlu ho do originál canon easy pohotoprint vyběhne náhled před tiskem a je zcela totožný co je na obrazovce, to se i vytiskne.Probíral jsem to i s Ondrou,ale zůstanu u takto komplikovaného tisku.Jinak používám také polomatné papíry canon a jsou opravdu dobré,hodí se i do alba pod folii.Povedený článek
Karel

Petr Pazour řekl(a)...

Ahoj Karle, díky za komentář. Pokud jde o ten náhled před tiskem, tak třeba u Epsona je přímo v manuálu uvedeno, že pokud jedeš v režimu správy barev, tak náhled před tiskem je třeba ignorovat neb barvy jsou úplně mimo. Což jsou, ale stěžejní je to co je v editoru a pak na papíře :-) V jiném materiálu od Epsona se důrazně doporučuje v ICM náhled raději ani nepoužívat, aby se člověk nevyplašil :-)))

Martin řekl(a)...

Ahoj, docela mě zajímá pár věcí které taky řeším a které tu rozebíráš. Píšeš že jsi přešel z sRGB na Adobe RGB, je to tak stále aktuální a co v tom vidíš jako přínos prakticky? Prostě poznatky zda a jak je to poznat, jak to vidíš na výsledcích tisku. Jako druhou věc popisuješ "kalibraci od oka". Můžeš napsat podrobněji jak jsi to provedl? Potčeboval bych nějaké jednoduché řešení s uspokojivými výsledky jak píšeš ty, díky za odpověď