neděle 28. prosince 2008

Jak na videa z Canonu EOS 5D Mark II

Možnost natáčet Full HD video patří mezi největší taháky nového Canonu EOS 5D Mark II. Foťák mám již přes týden doma a tak jsem si zkusil i něco malého natočit. Videa z foťáku lezou úžasná, ale vzhledem ke zvolenému standardu často nejdou ihned použít. Chtěl bych se tedy podělit o tři programy, které řeší kvalitní přehrávání i převedení do jiného (použitelnějšího) formátu.

Nejprve trocha teorie

Canon pro video soubory zvolil formát QuickTime. Pro kódování videa se používá kodek H.264 a zvuk je uložen pomocí PCM . Výsledné soubory jsou pak ukládané s koncovkou MOV. Video je možné nahrávat ve formátu 1920 x 1080 (16:9) nebo 640 x 480 (4:3). Omezení je na velikost jednoho video souboru a to 4GB. Průměrně se vám tam vejde cca. 13 nebo 29 minut podle zvoleného formátu.

Přehrávání

Formát QuickTime není standardně ve Windows podporován. Můžete si stáhnout originální QuickTime přehrávač od Apple a nebo si k ruce přizvat pomocníka třetí strany.

Já mám velmi rád multimediální přehrávač VLC media player (http://www.videolan.org/vlc/). Zvládá totiž přehrát prakticky cokoli a poradil si bez problémů i s MOV souborem z Canonu EOS 5D Mark II. Program je volně dostupný a osobně jej používám jako standardní multimediální přehrávač místo Windows Media Playeru.

Jak se zbavit MOVu :-)

MOV soubor je podle mého docela nepohodlný formát. Proto jsem se porozhlédl i po programech pro jeho kvalitní konverzi do stravitelnějších formátu MPEG nebo AVI. Mimo bezproblémového přehrávání je výhodou většinou i rozumnější velikost. Programy zkouším dva.

První je Pazera Free MP4 to AVI Converter (http://www.pazera-software.com/products/mp4-to-avi-converter/) a jde o okénkovou nadstavbu nad knihovnou FFMpeg.

Druhým programem je Any Video Converter (http://www.any-video-converter.com/products/for_video_free/ ) což je okénková nadstavba nad MPlayerem.

Oba programy jsou volně dostupné a velmi snadné na používání.

Fajn zábavu s videem :-)

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Dobry den, jsem na zacatku prvniho tydne pouzivani 5D MarkII a na video se chystam. Ted jsem s tim stravil uz neco casu a mam jeden problem, jak je to s ostrenim pri nataceni videa? Lze to nastavit tak aby to ostrilo v nejakem rezimu samo? Zatim se mi to nedari.... pouze muzu pres AF-ON doostrovat ... Predpokladam, ze Vy tohle uz mate vyzkoumane... Dekuji za ev. radu. J. Kaspar (j.kaspar@3sixty.cz)

Petr Pazour řekl(a)...

Připojuji část odpověďi emailem:

Pokud jde o autofokus u videa na 5D Mark II, tak je to podle mne jednoduché. Žádný takový režim tam není. Pokud je člověk fakt
masochista :) a chce využít autofokus při natáčení, musí vždy držet tlačítko AF-ON nebo namáčknutou spoušť. V podstatě se nic nemění proti režimu focení. Nejsem si jistý, že ten autofokus bude při videu pod vodou vůbec použitelný. On je podle mne celkem nepoužitelný ani nad vodou, kde je o dost více světla.

Adam Černík řekl(a)...

Co se týče toho formátu MOV, tak to není špatný formát. Ačkoliv není tak výrazně podporovaný jako například AVI, tak profesionální střižny si s MOVem rozumí zcela bez potíží. Já na video používám famózní software Adobe Premiere, který v základním vybavení (bez přídavných kodeků) pracuje snad se všemi formáty videa, které jsem kdy zkoušel. Mám za to, že vše co natočíte a chcete nějakým způsobem použít, stejně musí projít střižnou a z té si výstupní formát zvolíte libovolný. To je jen takový můj postřeh :)

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den,
nemám sice EOSe 5tku, ale pořídil jsem si Canon SX1si, který také natáčí full HD pomocí CMOS čipu. Mám ale trochu problém s přehráváním, stává se mi totiž, že se mi obraz při přehrávání zpomaluje za zvukem a není tedy synchronní a druhý problém je, že bych chtěl používat střižnu, která dokáže zpracovat HD video, nemáte pro mě nějakou radu? Vlastním Pinnacle studio11, na běžné věci je ideální, ale neumí .mov (vyřešil jsem to také pomocí Pazzery), upozorňuji, ale že nejsem žádný velký odborník, takže potřebuji něco pro "blbce" :-) Díky za radu. Lbor Bílek

Michal Straka řekl(a)...

Díky moc za inspiraci. Mám nový Canon 7d a řešil jsem problém, co s nešikovným formátem mov, který neumí většina SW přehrávačů přehrát a ostatní programy zpracovat. Any video converter mi po mnoha pokusech nakonec pomohl. Konvertuji do avi a ve windows media playeru to jde přehrát. Chce to jen trochu trpělivosti s nastavováním. V mém oblíbeném media playeru classic to přehraje bez zvuku nebo trhaně. Snad Canon časem přejde k lepšímu formátu videa...
Ale stejně díky za inspiraci, bez any video convertoru bych byl vyřízený...

Anonymní řekl(a)...

reakce na Michal Straka:
Formát mov není špatný, spíš právě naopak, jedná se o standart .h264, tedy stejný jako mp4 a v současné době hojně podporovaný.
Doporučuji Media Player Classic, ten přehrává bez problému.
Jinak co se střihu týče, je třeba obstarat si kvalitní program, např. Sony Vegas nebo adobe Premiere. Stříhad je záhodno v tom samém formátu, převádění do AVI je zvěrstvo. Mp4 resp. .mov zvládne i laptop v ceně kolem 16000kč.
S pozdravem Mike

Unknown řekl(a)...

How to burn avi to DVD?