pondělí 31. ledna 2011

Podblanické zimní zastavení

Po delší době jsem se byl opět podívat na jedno své oblíbené místo. Noční, jasně zářící Měsíc dával tušit, že ranní obloha by mohla být zajímavá. Krajina je zapadaná novým sněhem a mráz mu nedovoluje nakrmit již tak plná koryta potoků a řek.

Ranní obloha nezklamala. Měsíc se pomalu klonil k západu a na východě se postupně začalo vyjasňovat. Oblohu křižovala rychle postupující oblačnost různých tvarů i výšek. Stál jsem na břehu a vzpomínal na teploměr v autě, který při příjezdu ukazoval -13 stupňů. Rychle jsem přesunul náhradní baterie do kapes, kdyby jich náhodou bylo zapotřebí. Barvy noci se začaly postupně měnit v barvy začínajícího rána.


Canon EOS 5D Mark II se zatím statečně aklimatizoval na mrazivé ráno. Vybral jsem si první námět a začal zjišťovat, jaké vyjdou expozice. Ocenil jsem i svého nového pomocníka – elektronickou kabelovou spoušť Aputure, která umožňuje nastavení expozice i intervalové snímání a tak mi šetří další starost i zbytečné mrznutí :-) Vyšla mne nová přes eBay na 400 Kč, což je proti originálu za cca 3300 Kč docela zásadní rozdíl.

Ranní světlo přidalo na intenzitě a přišla i báječná oblačnost, která se rychle hnala oblohou. Změnil jsem místo. Nasadil jsem šedý filtr B+W ND 110 a přidal ještě šedý přechodový filtr LEE ND 0.6 HARD pro srovnání rozdílu jasu mezi oblohou a zasněženou zamrzlou hladinou. Expozice vycházela na dvě minuty, což bylo tak akorát, aby rychle letící mraky vytvořily zajímavé šmouhy na výsledné fotografii. S rostoucím světlem se expozice postupně zkracovala až na 1 minutu. Vznikla tak zimní barevná verze mého černobílého snímku Lávka.

1 komentář:

Standa řekl(a)...

Nadherna fotka, diky!