pondělí 7. března 2011

Když mlha čaruje na Studenci

České Švýcarsko je krajinou mnoha tváří a pro fotografa má nachystané vždy nějaké to překvapení. Stačí být jen ve správný čas na správném místě. O tom, že to funguje, jsem se mohl přesvědčit během jednoho podzimního rána.

Časně ranní krajina Českého Švýcarska byla zahalena do husté mlhy. Ani z Křížového vrchu, mého oblíbeného místa pro rozhlížení, nebylo vidět dále než pár metrů před sebe. Bylo mi hned jasné, že musím někam hodně vysoko. Volba byla jasná. Hurá na Studenec. Z parkoviště jsem na vrchol vyrazil ještě za tmy. Mlha začala ustupovat až v polovině cesty na vrchol. S každým metrem k vrcholu se o slovo začalo hlásit i svítání.

Svítání nad Českým Švýcarskem

Na vrcholu jsem udělal pár záběrů, ale tušil jsem, že pravé divadlo se brzy začne odehrávat dole. Mlha se totiž začala pod náporem nízkého podzimního slunce pomalu rozpouštět a v kombinaci s množstvím stromů v údolí začala vytvářet velké množství zajímavých světelných situací.

Rychle jsem se sbalil a po pár minutách se již toulal po namrzlých loukách pod Studencem. Mlha na louky střídavě přicházela a zase odcházela. Vyhlédl jsem si skupinu stromů a stačilo si jen nějaký čas počkat než dorazí další várka té pravé podzimní mlhy a slunce se dostane na správné místo.

Paprsky

Mám z toho místa celou sérii snímků. Na web jsem zvolil nižší pohled, který dává prostor slunečním paprsků v mlze i namrzlé ranní louce. Rozdíl jasů byl extrémní, protože část louky, kde jsem stál, byla stále ještě ve stínu opodál stojícího kopce, ale mlžné paprsky v korunách stromů byly velmi jasné. Využil jsem služeb nejsilnějšího šedého přechodového filtru LEE pro srovnání jasů a polarizační filtr se postaral o odstranění odlesků z namrzlé trávy. 

Slunce s každým okamžikem sílilo a mlha se postupně vytrácela z krajiny. Cestou zpět k autu mne ještě zaujalo ostré slunce, které se dralo skrz smíšený les a mizející mlhu.

Podzim 

Žádné komentáře: