úterý 6. března 2012

Canon EOS 5D Mark III - konec výmluv

Od uvedení nového Canonu není den, aby mi nepřišel e-mail s dotazem, co na nový stroj ze stáje Canonu říkám a kdy bude v mém fotobatohu. Zkusím tedy své pocity z neformální vlajkové lodi Canonu popsat.

Předchůdce marka trojky mám doma od jeho uvedení na trh a je to foťák, na který nedám dopustit. Ve spojení s kvalitním objektivem nabízí nekompromisní kvalitu obrazu, která se do dnešní doby v kinofilmových zrcadlovkách nikomu překonat nepodařila. Je to zároveň i foťák, který způsobil malou revoluci ve filmovém průmyslu, kam přivedl velmi slušnou full HD kvalitu a otevřel tak nové možnosti pro mnoho tvůrců.

Poslední rok mne neustále fascinovaly různé zaručené zvěsti o novém 5Déčku, které často hraničily s totálním sci-fi. Vždycky jsem si pak říkal, jestli autoři těchto “super” specifikací s tím foťákem někdy v životě vůbec fotili. Či jestli fotí vůbec...

Myslím si, že pro Canon to nebylo jednoduché rozhodování, jak by měl nástupce vypadat, protože překonat legendu je vždy těžké. Navíc, když musí vnímat potřeby nejen fotografů, ale i filmařů. Výsledné parametry jsou pro mne velmi příjemným překvapením. Zdá se mi totiž, že se Canon před časem probral a nadále pokračuje v trendu naslouchání těm, kteří jejich výrobky opravdu každý den používají. Poprvé jsem měl tento pocit u Canonu EOS 7D, který byl pro mne trochu jako malé zjevení viz. článek S Canonem EOS 7D v Ekvádoru.

Je mi jasné, že největší vášně rozhodně budí nízké rozlišení nového stroje - hlavně ve světle nedávno oznámeného Nikonu D800. Osobně jsem ale rád, že se Canon udržel na uzdě a přinesl pouze inovovaný čip, který navazuje na to, co přineslo 5Dčku jeho věhlas - a to již zmiňovaná nekompromisní kvalita obrazu. Mně, jako uživateli starší verze, to totiž dává docela silnou jistotu v tom, že s objektivy, které teď používám, dosáhnu minimálně srovnatelné kvality, na kterou jsem teď nastavený. Pokud by Canon masivně navýšil rozlišení, tak bych tuto jistotu rozhodně neměl.

Osobně si myslím, že čas vyššího rozlišení určitě přijde. Jen mám pocit, že to Canon udělá až v době, kdy zmodernizuje kompletně páteř svých objektivů - na čemž teď také pracuje.

Mrazivé ráno u Karlova mostu

Velmi mne potěšilo, že nový Canon nezhubl. Je to sice z pohledu dnešních lidských měřítek skoro hřích, ale jestli mne něco štvalo třeba u Pentaxu - tak to bylo neustálé nesmyslné zmenšování foťáku - až se skoro nedal držet. Nové 5Déčko nepatrně přibralo na váze i na rozměrech. Prošlo také plastikou a vypadá nyní trošku jako jeho bráška z 1D řady při pohledu zepředu a jako EOS 7D při pohledu zezadu. Výrazně je zlepšena odolnost foťáku v extrémnějších podmínkách. Jednoznačně chválím!

Pokud se změny zevnějšku dají brát jako kosmetické, tak v útrobách nového 5Déčka nezůstal kámen na kameni.

Jestli něco uživatelé EOSu 5D Mark II vyčítali, pak to byl autofokus. Canon to nepodcenil a použil to nejlepší, co má aktuálně k dipozici. 5D Mark III používá stejný senzor, jako očekávaná vlajková loď EOS 1D X. 61 ostřících bodů zní impozantně, stejně jako to, že 41 z nich je křížových (jejich využitelnost ale záleží na světelnosti objektivu). Nicméně pokud jsem viděl rozložení bodů přes políčko, tak mi je jasné, že s ostřením u krajů to opět nebude tak horké :-)

Chalupská slať

Expozice mi u 5D nedělala nikdy problém, takže přejmutí systému měření iFCL ze 7Déčka beru jako evoluční krok. Co mne velmi potěšilo je prodloužení životnosti závěrky na 150000 cyklů, rychlost snímání v sérii, která narostla až na 6 snímků za sekundu a inovované tiché módy snímání. Potěšující je i zlepšení hledáčku, který nyní nabízí 100% pokrytí při zachování stejné míry zvětšení. Novinkou je i nasazení průhledného LCD jako v EOSu 7D. Kravinky jako HDR mód do JPG asi nevyužiji, ale třeba někoho potěší :-)

Nový Canon EOS 5D Mark III je nadupaná mašinka. Pokud se na ni dívám pouze pohledem krajináře, tak vlastně nepřináší nic zásadního, co by člověku v terénu pomohlo. Možná jen pocit větší jistoty díky rozšířené odolnosti. Pokud se na ní ale podívám i pohledem někoho, kdo z krajiny sem tam uteče za zvířaty, tak je to rozdíl zásadní a novinky, které Mark III nabízí, posouvají tento fotoaparát na úplně jinou úroveň. Při tomto pohledu je pak jasné, že pokud někdy v budoucnu v mém fotobatohu Canon EOS 5D Mark III přibude, tak to bude v přihrádce, kde dnes trůní EOS 7D. Ten, z mého pohledu, tváří v tvář novému 5Dčku pro mne ztrácí smysl.

Přes všechny ty pozitivní novinky přináší nový Canon svým majitelům i jednu drobnou nevýhodu - končí čas výmluv na foťák...

Cesta do pravěku


17 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

AF je oproti 1D X osekaný o to nejzajímavější, o spolupráci se snímačem měření expozice na sledování objektů.
Jinak si myslím, že tak univerzální foťák tady ještě nebyl...

Petr Pazour řekl(a)...

Děkuji za komentář a doplnění. Ono těch omezeníček bude víc a já jsem se nechtěl pouštět do úplných detailů. Nicméně souhlasím s tím, že to bude prima univerzální foťák.

Petr Pazour

Raven řekl(a)...

"(5DMII) ... nabízí nekompromisní kvalitu obrazu, která se do dnešní doby v kinofilmových zrcadlovkách nikomu překonat nepodařila."

Zřejmě jste nezkoušel Nikon D3X ... ta je trochu dále než jakýkoli fotoaparát od Canonu ... ovšem je "mírně" dražší ...

DavesMan řekl(a)...

AF je "osekaný" nejen o ten AE senzor s 100000 body z 1D X, kdy 5D Mark III "zdědil" jen ten iFCL z 7D s 63 zónami.
U 1D X se o výpočty ostření stará samostaný DIGIC 4. Jak je to v případě 5D Mark III jsem se nedočetl. Buď to má na krku ten hlavní a jediný DIGIC 5+, což si nemyslím, nebo je tam dedikovaný AF procesor jako v 7D/1D Mark IV, ale výkonu DIGICu 4 asi dosahovat nebude. Ono tolik výkonu ale zase potřeba nebude právě kvůli tomu, že odpadnou výpočty mezi AF/AE senzorem (resp. jich bude méně).

Anonymní řekl(a)...

5D3 som mal minuly tyzden na par hodin.. obraz skvely, vysoke iso velmi fajn, zaostrovanie nemalo problem, video funkcie tak ako maju byt.. buduci tyzden ocakavam prve kusy na slovensku a jeden ide rovno ku mne.. nieje o com.. dream come true

to Raven.. mrkni ake iso zvladne d3x a jake 5d3.. to sa neda porovnavat

Raven řekl(a)...

to Anonymní:
ISO ne, ale podívej se na rozdíl v dynamice (d3x o 1,8 EV víc) a v barevné hloubce. To je pro mě kvalita obrazu. Technická, samozřejmě. Jinak 5DMII byl výborný foťák a s dobrými skly dokázal zázraky, hlavně za 45000,- s daní:) Jaká bude nová 5DMIII - kdo ví ... v každém případě nová skla mají jít skoro o 100% nahoru (24-70/2,8 L II za 53000,- s daní)

Zdenek Moc řekl(a)...

To Raven:
Ne ze bych s p. Pazourem uplne souhlasil, ale pokud jde o ten rozdil v dynamice ci hloubce,jak uvadite ve svem komentari, tak z dostupnych udaju tam zadny rozdil neni. Ostatne to potvrzuji i testy na DPreview. ZM

Raven řekl(a)...

To Zdenek:
Ne ze by to bylo tak zasadni a dulezite ... ale jen ze zde nepisu nejake vymysly ... na rozdil od dpreview tento zdroj mam overeny jako pomerne verohodny: http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/%28appareil1%29/485|0/%28brand%29/Nikon/%28appareil2%29/483|0/%28brand2%29/Canon

Navic to je z vlastni zkusenosti - oba fotoaparaty jsem vlastnil a detailne otestoval.

Anonymní řekl(a)...

Canon 5 D Mk III je hořkym zklamanaim! Autofocus je jeste horsi nez u dvojky, ani mu nepomohly tebou vychvalovanz pocet bodu, takze na decka a pohyb zapomente! Oprava CA jen s par objektivy. 36 mpx u D 800 - nejlepsim cipu ve fullframe i strednim formatu za 69000, zcela deklasuje vice sumici 22 mpx MkIII za 80.000. Era 5 D proste skoncila, smirme se s tim!

Martin řekl(a)...

Pro mě je ve všech směrech výrazně lepší Nikon D800, pokud tu hovoříte u Canonu 5DMkIII o nekompromisní kvalitě obrazu, tak doporučuji zkusit Nikon, detaily jsou úplně někde jinde, šum taky, dyn. rozsah o 2EV vyšší, to všechno se počítá a z mého pohledu je právě tento Nikon opravdu nekompromisní ve všech směrech. Na reportáže nebo wildlife je takové rozlišení k nezaplacení, uděláte výřez a máte stále velice solidní fotku.
Nepopírám však, že Canon 5D Mk III je povedený stroj, ale ta cena je trošku mimo mísu, ovšem uživatelům Canonu, kterým chybí dobrý AF u 5D Mk II nic jiného než koupit tento předražený foťák nezbyde.

Petr Pazour řekl(a)...

Martin: děkuji za váš komentář. Bohužel jste můj článek asi nečetl pozorně, protože jinak by vám došlo, že to není žádná recenze či test, ale jde o názor napsaný majitelem EOS 5D Mark II, který fotí krajinu a trochu zvířata, a komentuje, jestli se mu vyplatí přejít na Mark III (je to pro jistotu uvedené hned v první větě :-). Pokud jde o tu nekompromisní kvalitu, tak tu jsem zmiňoval opět pro 5D Mark II a bral jsem to pro to období od uvedení do dopsání článků. Na věky věků jsou nekompromisní snad jen Beatles a i to je věcí neustálých sporů :-) To že se po čtyřech letech od uvedení Canonu EOS 5D Mark II na trh dostávají konkurenční foťáky, které ho v jeho kategorii konečně překonají je jen a jen dobře. Z tohoto stavu nakonec těžíme my uživatelé :-) Dobré světlo přeje, Petr Pazour

Anonymní řekl(a)...

Raven: Těžko říct která volba je lepší C nebo N? Skla kanonu už začínaj být tak drahá jako Nikonu.
Zdá se mi že Nikon má politiku levnější tělo, dražší sklo. U canonu si člověk připlatí za tělo, ale L skla pořídí levněji.

v součtu

17-40/f4L - 18.000kc
24-70/f2,8L 28.000kc
70-200/ 2,8L is 45.000kc

mne vyšlo levnějc nez stejně kvalitní od Nikonu.

...jde o účel, jestli chci tisknout na velké rozměry 120x80 cm, stojí to za experimentovánní. Jestli chci fotky zmenšit na 900x600 a placovat je na internetu,tak se moc trápit nemusím.Tam se stratí i sršeň, natož nějaká moucha v šumu.

Unknown řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...

REAKCE na příspěvky
Anonym 13. dubna 2012 21:30:00
+
Martin 20. dubna 2012 3:40:00

chlapci zlatí, přiznat si pravdu není vůbec lehké. V partnerství, v práci, mezi lidmi...všude v životě. Ve foťácích nevyjímaje. Mám z vás kluci pocit, že jste zastánci Nikonu,že jo? A ve skrytu duše závidíte a toužíte po pořádným Canónu. Ale nemáte si to odvahu přiznat. A už vůbec nemáte odvadu přiznat si, že Canon JE PROSTĚ LEPŠÍ NEŽ Nikon. Mě už bolí břicho smíchy z těch vašich příspěvků. Neplatí vás náhodou Nikon abyste tady takhle kvákali?
A to je jedno...
Tak víte co?
kvákejte dál .-)

Anonymní řekl(a)...

Viktore ty jsi snad kreten, sam jsem majite canonu a taky jsem jim dlouhou dobu fandil, ale co se tyce kvality obrazu tak canon zaspal dobu, nikon jej prevalcoval.. vytahni si hlavu z prdele (a podle toho co jsi napsal tak to udelej i v jinych oblastech sveho zivota nez je fotografovani) a prozkoumej http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Ratings (se zbytkem tveho zivota ti tyto stranky vsek nepomohou)

Anonymní řekl(a)...

Pánové, myslím že "Nikon-Canoní" války jsou věčné téma. A fakt si nemůžu odpustit několik poznámek... 1.) Autorovi díky za názor, s odstupem času se názory shodují. 2.) S čím se komu fotí nejlépe, s tím ať také fotí. 3.) DxOMark hodnoty jsou pouze hromada čísel, která se změří, důležité je to, co se s daty děje po té. Pro oko jsou hodnoty neznazelné !!! 4.) Srovnávat MkIII s D3X je asi jako brát v úvahu rozdíl mezi Octavií a BMW ř.7 (stř. třída vs. vlajková loď) 5.) Canon X Nikon je tady déle než většina těch, kdo čtou tento článek. 6.) V historii obou společností jsou milníky, které přispěly k rozvoji fotografické techniky 7.) Jedno vede žebříček Canon, podhruhé zase Nikon, no a?! Vždyť to za 5 let bude zase jinak.
To je asi vše co k tomu chci říct. Sám se k MkIII konečně blížím a těším se na něj. D800 by bylo pro mě, kdybych neměl skla od Canonu. Krásný večer a dobré světlo přeji

Provazník řekl(a)...

Naprostý nesmysl, 5DMIII mám a tohle co tady píšeš jsou totální nesmysly. Nikon D800 je lepší v papírových ukazatelích, dynamika, rozlišení, ovšem zkus si s ním něco vyfotit, vytiskni, a pak dej fotky vedle sebe. Když se ukájíš porovnáváním kresby ve 100% rozlišení na super monitoru a po šíleným čase stráveným v postprocesu, tak pak souhlasím. Ale to není pro život. Canon 5DMIII je pro běžný universální profi focení, Nikon D800 je spíš do studia a na velký zvětšeniny. A kolik těch velkých zvětšenin prodáš? Nehledě že chci i fotit z ruky, a to ve slabším světle s D800 moc nejde díky rozlišení a tím i obráceném číslu udržitelnosti. S 5DMIII toho udržíš víc a s menším šumem.