Rozhodl jsem se tedy, že popíši postup, který používám již od mého prvního digitálního fotoaparátu Pentax istD. Přišel jsem na něj metodou pokus omyl a není tak tedy podpořen žádným sofistikovaným výzkumem :-) Spolehlivě mi ale funguje pro velikosti webových fotografií 600 až 1200 pixelů (větší jsem zatím nedělal). Na této metodě se mi líbí její rychlost a pak celkově jemné podání výsledné zmenšené fotografie.
Co používám za programy?
Jak jsem se již několikrát zmínil zde na blogu, pro finalizaci snímků na web nebo tiskárnu používám program Adobe Photoshop Elements. Je to odlehčená verze plnohodnotného Photoshopu, ale za ta léta jsem se zatím nedostal do stavu, že bych potřeboval silnějšího brášku. Je to asi i tím, že se snažím maximum úprav udělat již ve fázi "vyvolání" z RAWu. K tomu používám již několik let program Capture One Pro od společnosti Phase One. Pokud připravuji fotografii pouze na web, třeba do fotoblogu, pak je výstupem většinou JPG soubor v plné kvalitě, který se mi z Capture One otevře v Adobe Photoshop Elements. V případě, že snímek potřebuje ještě nějakou úpravu, kterou nejsem schopen udělat v Capture One, pak ji udělám teď v Photoshopu.
První krok
Jednorázové zmenšení fotografie metodou bilinear |
Druhý krok
Druhým krokem je jemné doostření zmenšené fotografie, která většinou postrádá požadovanou ostrost. Na to používám další oblíbenou funkci Photoshopu a to Unsharp Mask (Doostřit). Hlavní zásadou, kterou se při doostřování řídím je, že méně je více. Vždy se snažím umístit dialog tak, abych případné změny viděl hned na celé výsledné fotografii jako celku a náhledové okno v dialogu využívám pro kontrolu ostrosti konkrétního vybraného detailu nebo detailů.
A teď co kde nastavit.
Doostření fotografie pomocí Unsharp Mask |
Pro doostřování zmenšených fotografií na web mám v drtivé většině jednu stálici a tou je položka Radius (Poloměr), kterou mám pro 99.9% fotografií nastavenou na hodnotu 0,8. Nemá to žádné matematické vysvětlení, prostě mi to tak nějak časem vyšlo.
Druhá hodnota, která se moc nemění, je Threshold (Práh), který mám buď 0 nebo 4. Tady už mohu doplnit i stručné vysvětlení. Threshold (Práh) funguje tak, že říká, jak velký rozdíl mezi okolními pixely musí být, aby byly zařazeny do zaostřování. Čili čím nižší hodnota, tím více pixelů zaostřuji, což může být fajn, ale pokud máte třeba černobílou fotografii, kde je schválně zahrnuto i větší zrno (šum), tak dávám hodnotu 4, která při ostření ignoruje jednotlivé zrno, ale zaostřuje pouze větší detaily na fotografii. Nevytahuje vám tak zbytečně zrno na úkor obrazu. Je to ale jen jeden příklad, kde používám vyšší hodnotu. Nicméně pro osvětlení je to myslím nejnázornější.
No a konečně tu je Amount (Míra), která říká, jak moc silně chcete předchozí dvě volby na fotografii použít. Je to hodnota, která je nejvíce proměnná a která by se neměla odvíjet od nějakých standardních doporučených čísel, ale měla by odpovídat výslednému vzhledu celé fotografie. Mé hodnoty pro zmenšování na web se pohybují převážně mezi 30 až 80 %. Při změně této hodnoty je třeba mít vždy na paměti, že její "sílu" zásadně ovlivňují dvě předchozí volby.
Výsledné zaostření kontroluji tak, že si střídavě zaškrtávám a odškrtávám volbu Preview (Náhled) v dialogu Unsharp Mask (Doostřit). Můžu tak vidět, jaký vliv konkrétní nastavení doostření na celou fotografii mělo. To samé je možné dělat s vybraným detailem v dialogu, kde stačí na obrázek kliknout a držet tlačítko a uvidíte podobu před zaostřením. Pokud se tlačítko myši pustí, zobrazí se zaostřená podoba. Touto metodou si projdu a zkontroluji vybrané detaily nebo choulostivá místa snímku.
A to je celé. Tady to zabralo několik odstavců, ale realita života je taková, že takto zmenšit a doostřit fotografii zabere jen několik sekund. Dle verze Photoshopu je možné si tyto dva kroky uložit i jako makro a pak to mít na jedno kliknutí.
Na závěr přikládám jedno ukázkové srovnání fotografie po zmenšení a doostření.
Ukázka výstupu zmenšení metodou bilinear a doostřením přes Unsharp Mask |
4 komentáře:
Petře, to je parádní návod, díky za něj :-), Ivan.
Ahoj,chcel by som Ťa poprosiť, či by si nemohol podobným spôsobom popísať aj Tvoju metódu ukladania fotky na tlač, aby vyšla čo najvernejšia, vďaka Maťo
Maťo: je to jeden z článků, který mám také dlouhodobě rozepsaný, neb je to téma mnoha emailů i diskusí s kamarády. Nicméně ještě to chvilku zabere, protože mne teď čeká přechod na novou techniku, tak si ověřím, jestli můj postup funguje obecněji nebo to bylo jen dílem náhody :-)
Ivane, doufám, že Ti to pomohlo v Tvém "novém" digitálním věku :-)
Okomentovat