neděle 2. října 2011

Polární záře nad Šumavou

Stojím v hluboké trávě kousek od Zlaté stezky na Horské Kvildě, kudy od nepaměti putovali kupci se svým zbožím k nám. Společnost mi na Šumavě dělají hlasitě troubící jeleni v říji, tiše bublající potok z rašeliniště a cvakající závěrka mého Canonu EOS 5D Mark II.

Nad hlavou mám tisíce hvězd a severní obzor zdobí polární záře. Těžko se popisují pocity, které se mi honí v hlavě. Je to již šest let, co jsem u nás viděl polární záři naposledy. Tenkrát jsem vyběhl na pole ke kbelskému letišti v Praze. Dnes stojím na místě, kde se pod zářící nebeskou klenbou tají dech.

Velký vůz, nejznámější seskupení hvězd ze souhvězdí Velké medvědice, obklopují červené sloupce vycházející z obzoru, nad kterým se vznáší červeno-zelený opar. To se polapené částice slunečního větru sráží v atmosféře s atomy kyslíku a vytvářejí toto barevné představení. Na cestu se vydaly před pár dny, aby dnešní večer proměnily v nádherné divadlo.

Mám velkou radost z mého nového objektivu Samyang 14mm f/2.8 ED - více v článku Samyang 14mm f/2.8 – první postřehy. Je to ideální objektiv pro tyto příležitosti. Již od nízkých clon podává skvělé výsledky a tak není nutné moc zvedat ISO. Během 30ti sekundové expozice na ISO 800 vidím na výsledné fotografii hvězdy až 8 hvězdné velikosti, což jsou již hvězdy, které nejsou pouhým okem bez dalekohledu viditelné. Pravdou je, že nastupující aktivní cyklus sluneční aktivity, a s ním spojené vyšší šance na polární záře u nás, byl jedním z hlavních důvodů, proč jsem si čtrnáctku od Samyangu kupoval. Jen by mne při nákupu před pár týdny nenapadlo, že jej otestuji tak záhy.

S nástupem do dalšího aktivního cyklu si naše Slunce dalo na čas. Teď to ale vypadá, že se máme na co těšit. Věřím, že další polární záři od nás uvidím dříve než za šest let.


Polární záře z Horské Kvildy na Šumavě, 26.9.2011



 Nepřehlédněte: 


3 komentáře:

MaG řekl(a)...

Petře opět krásné foto a nádherný popis. Rád jsem tento web po delší době navštívil. Martin

standa řekl(a)...

musím uznat,nádhera.

Petr Pazour řekl(a)...

Díky za komentáře.

Martine, těším se na další polární záři :-)

Petr